Arheološki podaci o ribi kao zaštitnom znaku prvih hrišćana
Prvi simbol
hrišćanstva kojim su sledbenici Isusovog učenja obeležavali
prostore svog stanovanja bila je predstava ribe. Ovaj simbol je, zajedno
sa prikazom Isusa kao Dobrog Pastira i vina, sve do kraja 4. stoleća
bio dominantan u hrišćanskoj ikonografiji. Najstariji do sada poznati
spomenik sa prikazom ribe je otkriven 1865. u okviru groblja
Domitillae, koje je deo rimskih katakombi. Oko tačnijeg datovanja
postoje neznatna sporenja – italijanski arheolog de
Rosi smešta ovaj grob u prvo stoleće, dok ga Beker datuje u
prvu polovinu 2. stoleća. Na zidnoj slici predstavljene su tri osobe sa
tri vekne hleba i ribom. U Izraelu je, u dvorištu zatvora Magedon,
oktobra 2005. otkrivena crkva iz 2. stoleća sa odlično očuvanim
mozaičnim prikazom para riba i teksta u kome se Isus Hrist naziva
ribom.
U grobovima iz ovog perioda vrlo često se sreće u
hrišćanskim grobovima prikaz para riba dok se u Nacionalnom
muzeju u Rimu čuva nadgrobni
spomenik s početka 3. stoleća sa predstavom dve ribe i
natpisom ΙΧΘΥΣ ΖΩΝΤΩΝ („riba života“).
Vreme je
nametalo svoje potrebe i u periodu progona bio je neophodan neki znak,
simbol po kome će hrišćani međusobno prepoznavati onoga koji pripada
njihovoj zajednici vere. Sva je prilika da je zbog svoje
opšteprihvaćenosti i zastupljenosti u životu hrišćana riba zvanično
postala simbolom hrišćana još pre sabora u
Arlu 314. godine. U okviru osmog kanona precizirano je „da se
određuje da se priznaje valjanost krštenja (onome) koji zna simbol“.
Kao što smo naglasili u ovom radu, najprihvaćeniji simbol u
dotadašnjem hrišćanskom svetu je bila riba.
Tek nakon
navodne Konstantinove vizije krsta uoči borbe sa Maksencijem
312. godine ovaj znak postaje zaštitni simbol hrišćanstva ali će riba
još izvesno vreme nastaviti da se prikazuje na centralnim mestima u
hrišćanskim hramovima. Jedan od takvih slučajeva je iz vremena Justinijana
u crkvi sv.
Eufrazija u Poreču koja je podignuta 553. u čijem se osnovnom
delu nalazi mozaični
prikaz ribe. Ovde treba naglasiti da se navedeni prikaz
ribe, nastao sa kraja 3. na prelasku u 4. stoleće, nalazi u delu
poznatom kao Mavrov oratorijum. Istovetan slučaj je sa još par crkava
na Siciliji iz ovog perioda o kojima nemamo dovoljno podataka osim što
je poznato da su podignute na prelazu iz 5. u 6. stoleće.
Istorijska
pojava Isusa i hrišćanstva i njena povezanost sa simbolom ribe javlja
se najpre u Novom zavetu, na mestima na kojima On sam sebe
alegorijski naziva „ribarem ljudi“. Tertulijan,
pisac sa prelaza iz prvog u drugo stoleće, proširuje i objašnjava ovu
ideju pišući „da smo svi mi male ribe, sledeći primer našeg ΙΧΘΥΣ,
Isusa Hrista, rođeni u vodi“. Kliment
episkop Aleksandrije, hrišćanski filosof i svetitelj koji je
živeo i radio na prelazu iz drugog u treće stoleće, oko 202. piše
najstariju poznatu himnu Isusu, delo Himna Spasitelju Hristu. On ovde
podvlači da je Isus „ribar ljudi koji su spašeni, koji svojim slatkim
životom vadi iz neprijateljskog potopa iz mora grešnosti“. Sam Kliment
je preporučivao svojim čitaocima da na svoje pečate ali i kuće postave
znak ribe.
Iz svega do sada iznetog jasno proizilazi
da je identifikacija Isusa sa ribom bila u funkciji nekoliko decenija
nakon Njegove smrti. Sa druge strane, videćemo kasnije, svet je još
pre Isusa bio spreman na Njegov dolazak i spasiteljsku ulogu. Pet
stoleća kasnije, Aurelije
Avgustin nas obaveštava na koji način se hrišćanstvo povezuje
sa rečju „riba“. Prema akronimu koji čine početna slova Ἰησοῦς
Χριστός, Θεοῦ Υἱός, Σωτήρ sa značenjem „Isus Hrist, Sin Božji,
Spasitelj“ dobija se reč ἰχθύς – riba.
Pre nego nastavimo dalji
rad, moramo najpre da se zapitamo – šta je hrišćaninu koji nije znao
grčki mogla da znači ova skraćenica na grčkom? Teško je poverovati da
je kroz reč ἰχθύς neki stanovnik Galije, na primer, mogao da doživi
soteriološku definiciju svog Boga. Čak ni pesma eritrejske proročice
Sibile koja govori o dolasku Spasitelja a koju blaženi Avgustin prenosi
u celosti, osim toga što u akrostihu daje akronim INΣOΥΣ ΧREIΣTOΣ
ΘEOΥ ΥIOΣ ΣOTHP, ni približno ne razjašnjava ono o čemu piše nekome ko
nije upoznat sa grčkim jezikom. Ukoliko ova priča, koju je Avgustin
čuo i zabeležio, nije plod mašte, ona samo jasnije govori nekih
stotinu godina pre rođenja Isusa o Njegovom dolasku davno i prorečenom
spasenju ljudi.
Rasprostranjenost kulta ribe i njena simbolika u prehrišćanskoj misteriji
Mnogo
pre pojave hrišćanstva, riba je već imala svoje duboko zastupljeno
mistično značenje u većini mediteranskih ali i drugih kultovima.
Simbolika ribe je raznolika ali se u većini slučajeva svodi na plodnost
kao nebeski blagoslov i davanje života, što zbog činjenice da živi u
moru (vodi) koje je samo po sebi davalac života, što zbog velikog broja
jajašca koja su sama po sebi, takođe, simbol života i plonosti. U
ovom kontekstu se srećemo sa njom kod kultova Izide, Hator, Venere,
Atargatis, Velike
Majke u Efesu koja
oko svojih genitalija nosi nisku riba dok joj je oko vrata niska sa
simbolima zodijaka.
Riba je istovremeno i muški simbol –
u Ozirisovom kultu
riba je čisto falusni, oplođujući simbol dok se u Mesopotamiji
srećemo sa filistinskim božanstvom Dagonom (Dag-riba)
čiji se kult pominje i u Bibliji. Stara jevrejska Pasha padala se
meseca adra (adar-riba) dok su prehrišćanski Jevreji učili da je riba
hrana blaženih u raju kao i simbol nebeske gozbe u budućem životu. U
hinduizmu se riba sreće kroz kultove Višne,
spasitelja u njegovom prvom ovaploćenju i tvorca nove rase, i Varune, zlaćane
ribe. Poput mediteranskih misterijskih kultova i ovde riba sibolizuje
bogatstvo i plodnost kao što je i atribut božanske ljubavi. U Grčkoj
je reč „delfos“ imala dvojako značenje – proročište i riba. U Delfima se stoga u
prvo vreme proslavljala Temis,
originalna boginja riba. Kasniju riblju boginju Afroditu
Salakijsku, proslavljali su njeni sledbenici u sveti dan, petak, kada
su jeli ribe.
Na sasvim drugu dimenziju simbolike ribe, njenu
povezanost sa zodijakom u okviru kojeg joj odgovara jedan znak,
skrenuće nam pažnju tzv. Pektorijev epitaf koji počinje: „O, božanski
rode Nebeske Ribe, čuvaj svoje srce nepokvareno, primivši besmrtno
vrelo među smrtnicima iz božanskih voda…!“
Imajući u vidu da pun
krug Zodijaka traje 25.800 godina, mada se Hiparhova precesija obično
zaokružuje na 26.000 godina, dolazimo do činjenice da svaki zodijački
znak traje 2150 godina. Brojne prikaze zodijaka viđamo u Egiptu, u
piramidama u Denderi
i Tebi,
na kojima je astrološki znak Ribe prikazan negde sa jednom a negde sa
dve ribe. Ova simbolika će se vremenom izgubiti tako da će hrišćani
prikazivati najčešće samo jednu ribu označavajući, kao što kaže stih iz
navedenog epitafa, Ribu Nebesku.
Astrološki znak
Ribe počinje od 150. p.n.e. i traje do 2000. godine naše ere – u eri
Ribe zapravo nastupa era Hrišćanstva kao većinske religije na planeti.
Kako se u velikom zodijaku znaci kreću retrogradno, Ribi prethodi
Ovan, ovome Bik pa Lav a početak ili kraj svakog znaka označavaju se
ili ubijanjem tog znaka ili njegovim mladuncem. Zato se u periodu Ovna
(2300-150. p.n.e.) srećemo sa legendom o Zlatnom
runu u Grčkoj odnosno predstavom Amona-Ra u
Egiptu. Tako možemo približno da datujemo izlazak Izraelaca iz Egipta
prema detalju u kome se govori da su čekajući Mojsija, sebi izliti boga
od zlata – Zlatno tele
dok se Jahveu kao žrtva počinje da prinosi – ovca/jagnje.
Kasnijim
poistovećivanjima Amona-Ra i Zevsa dolazi se do
još jednog božanstva u Egiptu, hronološki kasnijeg – Apisa u eri
Bika (4450-2300. p.n.e.). Iako nemamo istorijskih podataka o Kritu u
ovom periodu ne možemo a da ne zabeležimo pomen Minotaura. Sa
druge strane, Biku prethode znaci Blazanca i Raka o kojima ne
raspolažemo istorijskim činjenicama a onda nailazi znak Lava
(10900-8750). Da se podsetimo, prema mitološkim motivima ovog perioda
Heraklo i
Gilgameš
ubijaju lava.
Ukoliko se vratimo na prelaz iz znaka Ovna/Jagnjeta u
Ribu ne možemo a da se ne ponovo osvrnemo na ovde iznetu Šafovu
tvrdnju prema kojoj je prikaz Isusa kao Dobrog Pastira, ribe i vina,
sve do kraja 4. stoleća bio dominantan u hrišćanskoj ikonografiji. Tek
početkom 5. stoleća dolazi do uspostavljanja novog hrišćanskog znaka
(krsta) i trajnijeg potiskivanja stvarnog značenja predstava Isusa –
Jagnjeta Božjeg, Dobrog Pastira ali i Nebeske Ribe.
Razrešenje
problema otkud poistovećivanje Isusa sa znakom ribe zahteva dodatna
objašnjenja od onih do sada navedenih. Mnoga dela apokaliptičkog
karaktera pojavila su se u periodu od 164. g. p.n.e. (Pseudo Danijel)
do Karmena Komodijanovog
(oko 250. g. n.e.), propovedajući skori kraj sveta i dolazak Hrista –
Mesije čija će vladavina biti hiljadugodišnja. Verovalo se u skori
dolazak Mesije i u takvoj atmosferi pojavio se Isus sa imenom koje
učenik i jevanđelista pripisuje kao lično ime galilejskog proroka, iako
je ono ranije shvatano kao simbol jer Isus (na starojevrejskom
Ješua/Jošua) znači najpre “spasitelj”, ali i „iscelitelj“ i
„zaštitnik“. Njegov soteriološki karakter podvučen je imenom Isus iz
Nazareta pri čemu se pomen Nazareta ne
vezuje za geografsku odrednicu već za značenje reči Nazorej/Nazarej
koja u starojevrejskom ima značenje identično reči Isus – spasitelj.
Zbog toga Bendžamin
Smit izvodi zaključak da je hrišćanstvu kao verskom pokretu
najpre prethodilo poštovanje Isusa lekara i boga, određujući formiranje
Isusovog kulta stoleće pre i posle naše ere.
Znak Ribe je
trajno obeležila pojava hrišćanstva kao planetarno dominantne religije
sa osnovom u Isusovom etičkom učenju i prekid sa prehrišćanskom
antičkom tradicijom. Iako je samo hrišćanstvo duboko misteriozofsko
učenje koje u sebi objedinjava veliki broj kultova, u 4. stoleću se
najpre javlja težnja da ova religija, najpre izjednačena sa ostalim
Milanskim
ediktom iz 313. godine, postane i državna religija. To će se
dogoditi ukazom
Teodosija iz 380. godine tako da će u narednom periodu
nehrićanska kultura doći na potpunu marginu zbog čega je Justinijanovo
ukidanje Akademije
529. godine predstavljalo logični i završni udarac svemu što je
prethodilo hrišćanstvu a što su hrišćani pogrdno nazvali paganstvom.
Još jedina veza sa antikom bila pravna škola u Beritu/Bejrutu sve dok
Justinijan Prvi nije sa Tribonijanom
završio kodifikaciju rimskog prava, na taj način sačuvavši ostatke
antičke kulture.
Kao što je 476. pao Rim a 529. ugašena Platonova
Akademija, još jedino mesto u kome se proučavala antička filosofija i
kultura, tako krajem 6. stoleća dolazi do potpune i ničim ograničene
dominacije hrišćanske crkve koja će nastupiti sa novim etičkim učenjem
koje je u zaveštanje ostavio Isus čije učenje predstavlja stepenik
više od njemu prethodećih učenja.
Нема коментара:
Постави коментар